Gru
29
2010

Polerowanie maszynowe lakieru z użyciem polerki orbitalnej. Poradnik Detailing World, autor-DaveKG

Autorem tego poradnika jest jeden z doświadczonych entuzjastów detailingu – David McLean znany z for detailingowych jako DaveKG, można go spotkać m.in na autopia.org,  lub detailingworld.co.uk.

Jednym z najlepszych sposobów na przeniesienie stanu lakieru Twojego auta na wyższy standard jest użycie polerki maszynowej, pozwoli to usunąć ryski i uwydatnić połysk. Polerowanie może być wykonane ręcznie, jednak wprowadzenie do swojego arsenału maszyny polerskiej daje możliwości nieosiągalne przy polerowaniu ręcznym, zarówno na polu korekcji lakieru jak i jego wykończenia

WPROWADZENIE

W tym przewodniku przyglądniemy się korzyściom jakie polerowanie maszynowe może wnieść do twojego warsztatu autokosmetyki i przedstawimy kroki jakie należy podjąć w celu uzyskania najlepszego z możliwych wykończeń powierzchni lakierowanej. Maszynowe polerowanie to znacznie więcej niż korekcja rys i innych skaz – właściwe wykończając powierzchnię pastą wykończeniową można stworzyć głębokie i krystalicznie ostre odbicie, przyciągające wzrok na pokazach motoryzacyjnych.

Piękno polerki orbitalnej tkwi w tym, że aby jej używać z dobrymi efektami nie potrzeba lat doświadczenia oraz praktyki. Wraz z odrobiną treningu i zwróceniem uwagi na technikę pracy osiągnąć można bardzo klarowne wykończenie lakieru. W tym przewodniku przedstawimy podstawowe techniki, wskazówki i rady które ułatwią rozpoczęcie pracy z polerką orbitalną.

Ważna informacja: ten przewodnik nie dotyczy konkretnych produktów polerskich. Na rynku istnieje wiele past polerskich i w tym przewodniku nakreślimy podstawowe techniki do zastosowania z wieloma z nich. Należy również zaznaczyć, że każdy fachowiec posiada swą unikalną technikę pracy – kluczem do sukcesu jest eksperymentowanie i osiągnięcie techniki najlepiej sprawdzającą się w twoim przypadku. Czas zainwestowany w dopracowanie techniki zaprocentuje w jakości wykończeń jakie będziesz osiągać.

CO TO JEST POLERKA ORBITALNA?
Wiele lat temu ogromna większość osób polerujących lakier wykorzystywała do tego celu maszyny rotacyjne używając wełnianych oraz gąbczastych “mopów”. Maszyny rotacyjne wciąż są częściej używane przez profesjonalistów i przy właściwym użyciu pozwalają osiągać spektakularne efekty. Jednakże ich użycie niesie ze sobą pewne ryzyko. Efektywna i bezpieczna praca z nimi wymaga długiej praktyki. Z uwagi na naturę ich pracy, gdy pad polerski obraca się po stałej orbicie, maszyny rotacyjne mogą wytwarzać  znaczne temperatury powodując w niedoświadczonych rękach przypalenia lakieru.
W przeciwieństwie do tego polerka orbitalne (mimośrodowa) jest znacznie bezpieczniejszym narzędziem. Tarcza polerki orbitalnej nie tylko obraca się, lecz również oscyluje. Skutkuje to ruchem po nieregularnej orbicie. Rysunek poniżej przedstawia różnicę ruchu pada polerki obrotowej i orbitalnej.

Sposób w jaki porusza się pad polerki orbitalnej generuje znacznie mniejszą temperaturę niż w przypadku polerki obrotowej. Polerka orbitalna jest urządzeniem bardziej delikatnym zatem czas potrzebny do korekcji lakieru jest zwykle dłuższy. Jednakże jest zarazem narzędziem bezpieczniejszym i łatwiejszym w użyciu co czyni ją idealną dla początkujących.

WYBÓR MASZYNY I PRODUKTÓW

Rzut okiem na fora o detailing odkrywa trzech głównych kandydatów:na rynku polerek orbitalnych: Porter Cable 7424 (PC); Ultimate Detailing Machine (UDM); Meguiars G220 (na zdjęciu powyżej). Jednakże  na rynku jest wiele więcej maszyn innych producentów np. DeWalt.
Wybór maszyny polerskiej zależny jest głównie od osobistych preferencji.

Niezależnie od tego którą maszynę wybierzesz każda spośród wymienionych będzie dobrym wyborem. Jakkolwiek dobrym pomysłem jest zapytanie o opinie i doświadczenia z pierwszej ręki użytkowników tych maszyn na forach o detailingu. UDM i G220 są nieco szybsze i mocniejsze od sędziwych maszyn orbitalnych PC – jednak PC jest również bardzo sprawnym narzędziem.
Jeżeli podoba ci się „dwugłowa” maszyna którą pracuje się z użyciem dwóch mniejszych padów wówczas weź pod uwagę Cyclo.

Jeżeli wybierzesz PC lub UDM , miej na uwadze to, że są to maszyny pracujące na 110V i będziesz do nich potrzebować transformatora.

PADY i TARCZE

Na rynku dostępny jest szeroki asortyment gąbczastych padów polerskich świetnie nadających się do użycia z polerką orbitalną. Dostępne są w rozmiarach 4” – 6”. Pady różnią się gatunkiem pianki z której zostały wykonane która ma wpływ na ich szorstkość i gęstość, co z kolei wpływa na poziom ścierności. Kupując maszynę orbitalną dobrze jest zamówić również szeroką gamę padów aby przed przystąpieniem do pracy z lakierem mieć wybór tak duży jak to możliwe.

Lista poniżej przedstawia najbardziej popularne pady wybranych producentów. Na liście ujęto kod oznaczenia producenta, kolor pada, rozmiar i stopień ścierności.

MEGUIARS
• W7006 Burgandy 6” Cutting
• W8006 Żółty 6” Polishing
• W9006 Jasnobrązowy 6” Finishing

SONUS
• SFX-1 Żółty 6” lub 4” Cutting
• SFX-2 Biały 6” lub 4” Polishing
• SFX-3 Czerwony 6” lub 4” Finshing
• DAS Pomarańczowy 6.5” Light Cutting
• DAS Zielony 6.5” Polishing
• DAS Niebieski 6.5” Finishing

MENZERNA
• Compunding Biały 5” Heavy Cutting
• Polishing Pomarańczowy 5” Heavy Polishing

LAKE COUNTRY (W TYM PADY CCS)
• Cutting Żółty 6” lub 4” Cutting
• Light Cutting Pomarańczowy 6” lub 4” Light Cutting
• Heavy Polish Zielony 6” lub 4” Heavy Cutting
• Polishing Biały 6” lub 4” Polishing
• Finishing Czarny 6” lub 4” Finishing
• Finessing Niebieski/Czerwony 6” lub 4” Fine Finishing

Tak jak w przypadku większości rzeczy w detailingu, tak i w przypadku padów dostępny jest niezwykle szeroki wachlarz produktów do wyboru. W przypadku padów upewnij się, że masz na początek przynajmniej jeden mocnościerny (cutting) , kilka polerujących (polishing) i pad do wykończeń (finishing). Efekty pracy poszczególnych padów zostaną przedstawione w kolejnych rozdziałach tego przewodnika.

Pady polerskie dostępne są w różnych rozmiarach. Zaletą pracy z padami różnych rozmiarów jest możliwość dostosowania się do rozmiarów i kształtów polerowanego panela. Dodatkowo wybór małego pada przyczyni się do nieznacznego zwiększenia ścierności. Aby umocować pad na maszynie będziesz potrzebować odpowiedniej tarczy, której rozmiar musi być dostosowany do rozmiaru używanego pada: do 6” padów potrzebna jest tarcza 5-6”, 5” pady potrzebują 5” tarczy, 4” pady wymagają 3.5-4” tarczy.

PASTA POLERSKA

Kluczowym komponentem do polerowania mechanicznego jest pasta polerska (ang. polish). Szybki rzut okiem na witryny internetowych sklepów ujawni szeroki wybór różnych past dostępnych na rynku. Kilka bardziej popularnych produktów wybranych firm znajdziesz poniżej:

MEGUIARS #80-SERIES
• #85 Diamond Cut Compound Heavy Cut 10/10
• #84 Compound Power Cleaner Heavy Cut 9/10
• #83 Dual Action Cleaner Polish Medium Cut 6/10
• #80 Speed Glaze Light-Medium Cut 4/10
• #82 Swirl Free Polish Light Cut 2/10

MENZERNA
• S34A Power Gloss Compound Heavy Cut 8/10
• PO85RD3.0x Intensive Polish Medium Cut 6/10
• PO91L Intensive Polish Medium Cut 5/10
• PO106FA Final Finish Light – Medium Cut 4/10
• PO85RD Final Finish Light Cut 2/10

SONUS
• SFX-1 Restore Medium Cut 6/10
• SFX-2 Enhance Light Cut 3/10
• SFX-3 Final Finish Light Cut 1/10

POORBOYS
• SSR3 Super Swirl Remover 3 Heavy Cut 8/10
• SSR2.5 Super Swirl Remover 2.5 Medium Cut 6/10
• SSR2 Super Swirl Remover 2 Light – Medium Cut 4/10
• SSR1 Super Swirl Remover 1 Light Cut 2/10

Przygotowując się do pierwszej polerki maszynowej kusić może kupno jak największej ilości past polerskich, jednak w rzeczywistości na większość defektów występujących na powierzchniach lakierowanych, wystarczą na początek dwa produkty, które pozwolą na rozpoczęcie pracy. Jedna średnio ścierna pasta (np. Meguiars #83) , oraz jedna lekko ścierna ( np. Meguiars #). Do tego dodać można jedną pastę do bardziej agresywnych zadań na twardszych lakierach z głębszymi defektami (np. Menzerna Power Gloss Compound ). Te trzy produkty dadzą Ci bardzo wiele możliwości przy rozpoczęciu pracu z polerką orbitalną i otworzą drogę do uzyskania zdumiewających efektów!

ZACZYNAMY

Masz już cały sprzęt , zatem teraz zacznijmy go efektywnie używać!

PRZYGOTOWANIE I OKLEJANIE TAŚMĄ

Zanim zaczniesz polerowanie maszynowe lakieru swojego auta upewnij się , że jest dokładnie umyte i osuszone. Optymalnie, auto przed polerowaniem powinno być również oczyszczone glinką która usuwa przyklejone do lakieru zanieczyszczenia, które w przeciwnym wypadku mogą wbijać się w pad polerski i obniżyć jakość uzyskanego efektu polerowania. W innych przewodnikach znajdziesz instrukcje mycia i używania glinki.

Kiedy skończysz , dobrze jest umieścić samochód wewnątrz z dala od słońca. Stałe warunki w pomieszczeniu (temperatura, wilgotność) są pomocne przy polerowaniu, zapewniają niezmienne właściwości pasty polerskiej.

Dobrym pomysłem jest oklejenie taśmą teksturowanych plastikowych listew i elementów takich jak zderzaki, otwory wentylacyjne, i wystające uszczelki. Do oklejania można użyć maskującej taśmy malarskiej. Optymalna taśma to taka która zostanie na miejscu nawet zahaczona przez pad polerski i równocześnie łatwa do odklejenia po ukończonej pracy. Przykładem dobrej taśmy jest niebieska 3M 3434.

Decydując które elementy okleić zwróć szczególną uwagę na teksturowane plastiki, oklejenie ich zapobiegnie wcieraniu w nie pasty. Przed oklejeniem upewnij się , że powierzchnia jest sucha, szczególnie w rejonach w których woda pozostaje dłużej, na przykłąd pod bocznymi lusterkami.

Mercedes na zdjęciu poniżej pokazuje typowe miejsca oklejane przed polerowaniem.

Wystające krawędzie kierunkowskazów zostały oklejone aby nie zostały zahaczone przez pad, na tym elemencie mógł również być niezauważony brud który przechwycony przez pad mógłby być ciągnięty po lakierze. Listwa wzdłuż drzwi została oklejona, jest tam wystająca krawędź, ale również miejsca z teksturowanym plastikiem które należy zabezpieczyć przez zabrudzeniem pastą. Klamki na tym wozie są z czarnego plastiku i również zostały oklejone.

USTAWIENIA MASZYNY

 

Ten rozdział przewodnika oparty na podstawie modelu Porter Cable 7424. Jednakże podstawowe informacje znajdują zastosowanie w przypadku wszystkich z trzech wymienionych maszyn orbitalnych jak i wielu innych.

Przede wszystkim należy zdecydować jakiego rozmiaru pada będziemy używać. Determinuje to rozmiar tarczy którą należy umocować na maszynie. Dla ogólnych prac polerskich na większości dużych powierzchni (maska, dach, drzwi) odpowiednim wyborem będą pady 5” lub 6”. Do pracy na mniejszych powierzchni (zderzaki, błotniki, słupki  itp.) lub z bardziej agresywnymi pastami odpowiednim wyborem będą pady 4”.

Używając płaskiego klucza przytrzymaj śrubę do której mocuje się tarczę, tak jak na zdjęciu poniżej:

Teraz przykręcaj tarczę aż poczujesz opór, następnie dokręć nieco używając klucza tak jak na zdjęciu poniżej:

Możesz przykręcić tarczę z padem lub bez pada.

OCENA POWIERZCHNI LAKIEROWANEJ

Gdy maszyna jest gotowa do użytku nadszedł czas by ocenić powierzchnię lakieru nad którą będziesz pracować. To pozwoli wybrać pasty i pady odpowiednie do uzyskania pożądanych efektów.

STAN LAKIERU

Celem polerowania maszynowego jest korekcja defektów lakieru takich jak ryski, wżery,  głębokie rysy , utlenienia, hologramy:

Ocena gołym okiem nie daje możliwości dokładnego określenia jaka kombinacja pada i pasty jest odpowiednia. Pozwoli jednak dać początkowy pogląd który pomoże w sprecyzowaniu idealnego połączenia środków polerskich dla konkretnego auta.

OŚWIETL TO!

Defekty takie jak ryski pokazujące się w słońcu jako koliste zarysowania, widoczne są również w światłach lamp np na stacji benzynowej. Nie zawsze istnieje możliwość polegania na słonecznej pogodzie, i oceny stanu lakieru w słońcu. Należy mieć na uwadze, że wpatrywanie się w bezpośrednie odbicie słońca w lakierze nie jest zdrowe dla oczu.

Bardzo użytecznym narzędziem w które dobrze jest się zaopatrzyć jest odpowiednie źródło światła które uwydatni zarysowania lakieru. Dwoma przykładami takich narzędzi są 3M PPS Sun Gun oraz Brinkmann MaxFire Dual Xenon pokazane poniżej.

Taka ręczna lampa daje światło wystarczająco jasne by uwydatnić zarysowania i hologramy na lakierze. Aby uzyskać najlepsze efekty trzymaj źródło światła w pewnej odległości od powierzchni lakieru. Pokaże to więcej rys niż światło trzymane zbyt blisko. Dodatkowo oświetl powierzchnię nieco pod kątem co pomoże zauważyć mniejsze defekty, które mogą zostać niezauważone przy promieniu światła padającym prostopadle. Bardzo drobne hologramy maszynowe można wyłapać przesuwając lampę horyzontalnie szukając na lakierze charakterystycznego dla nich efektu „falowania” .

Jednak nie wszystkie defekty lakieru są dobrze widoczne przy mocnym świetle. Głębokie rysy, jak te widoczne na zdjęciu poniżej, najlepiej widać przy świetle jarzeniówek. Mocne, jasne światło uwydatniłoby wszystkie koliste ryski, maskując rozległe głębsze uszkodzenia.

ILE LAKIERU?

Większość maszyn polerskich używa mechanicznego materiału ściernego do usuwania defektów lakieru. Oznacza to , ze w trakcie polerowania usuwasz określoną ilość lakieru, zależną od tego jak szorstkie są używane ścierniwa. Polerki obrotowe mają większą moc ścierania od swoich mimośrodowych odpowiedników, i z tego względu większą uwagę należy przywiązywać do grubości lakieru – szczególnie pracując z bardziej agresywnymi pastami (ang.compounds)

Jeżeli jest to możliwe, przed rozpoczęciem polerowania mechanicznego najlepiej zmierzyć grubość lakieru na aucie. Można to zrobić miernikiem grubości lakieru.

Większość mierników podaje łączną grubość warstw lakieru, który zwykle składa się z dwóch lub trzech warstw: Podkład, Kolor, Klar (lakier bezbarwny). Interesuje nas grubość warstwy zewnętrznej. Przebicie się przez tą warstwę skutkuje koniecznością ponownego lakierowania! Dlatego konieczna jest odpowiednia interpretacja pomiarów.

Ujmując ogólnie:

Powyżej 200 µm
Tej grubości lakieru można oczekiwać na starszych modelach które były lakierowane ręcznie – Ferrari 355 dla przykładu. Odczyt może również wskazywać na to, że badany element był ponownie lakierowany. Należy zwrócić uwagę na to że lakier nieoryginalny fabrycznie może odpowiadać inaczej na zastosowane metody polerowania od oryginalnego lakieru fabrycznego. Lakier na elemencie ponownie lakierowanym może mieć inną twardość i inaczej zachowywać się przy polerowaniu. Dlatego polerując pamiętaj o miejscach z odczytem wskazujący na grubszy lakier.

Przykład tego jak gruby może być lakier widać na zdjęciu poniżej gdzie otrzymano odczyt ponad 1000um – ten lakier ma 1mm grubości!

Pomiędzy 100-200 µm
Jest to normalna grubość lakieru. Odczyt w tym przedziale wskazuje na standardowy lakier i świadczy o zdrowej grubości. Nie powinno być problemów z polerowaniem mechanicznym.

Pomiędzy 80-100 µm
Dla większości samochodów z warstwą lakieru bezbarwnego taki odczyt wskazuje na dość cienki lakier. Wiele nowszych samochodów daje mniejsze odczyty, jednak takie wartości powinny podnieść ostrożność. Pomyśl dwa razy zanim użyjesz agresywnych past na cienkim lakierze gdyż możesz usunąć znaczne ilości lakieru, co może skutkować przebiciem i koniecznością lakierowania. Lakier o takich odczytach wciąż może być polerowany, ale należy przywiązać większą uwagę do wyboru padów i past polerskich.

Mniej niż 80 µm
Jest to bardzo cienki lakier, szczególnie jeśli jest na nim warstwa bezbarwna. Przy wyborze środków polerskich należy stosować wielką ostrożnością. Rozważyć można użycie pasty zawierającej wypełniacze która zamaskuje defekty zamiast usuwać więcej lakieru. Tak cienki lakier może być spowodowany użyciem agresywnych środków polerskich w przeszłości.

GRUBOŚĆ WARSTW
Na początku tego rozdziału pisałem że najważniejsza jest znajomość grubości zewnętrznej warstwy lakieru, pozwalająca określić czy użycie polerki maszynowej jest pożądane. Jednak jak poznać grubość tylko warstwy zewnętrznej mając odczyt łącznej grubości wszystkich warstw? Jeżeli nie posiadamy miernika który czyta grubość poszczególnych warstw lakieru (bardzo drogi) , nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić grubości warstwy zewnętrznej, możemy jednak określić pewną wartość szacunkową.

* 50-25-25: Ujmując oólnie, na większości samochodów lakier bezbarwny stanowi 50% ogólnej grubości lakieru. Jest to oszacowanie w przybliżeniu i daje jedynie wstępne wyliczenia.
*Drzwi od środka: Zrób pomiar od wewnątrz drzwi. To da Ci odczyt grubości lakieru na powierzchni gdzie jest znacznie mniej lakieru bezbarwnego niż na zewnątr. Można założyć , że od wewnątrz drzwi nie ma lakieru bezbarwnego zupełnie. Różnica pomiędzy dwoma odczytami od wewnątrz i na zewnątrz da przybliżoną grubość lakieru bezbarwnego.

WYBÓR KOMBINACJI PADA I PASTY

Teraz gdy grubość i defekty lakieru zostały oszacowane, nadszedł czas aby wybrać kombinację pasty i pada polerskiego. Przed wypróbowaniem różnych zestawień weź pod uwagę grubość lakieru z którym masz do czynienia. Jeżeli jest ona niewielka, ograniczy to możliwość wykorzystania agresywnych środków. Natomiast jeżeli jest bardzo mała należy zadać pytanie: Czy w ogóle używać materiałów ściernych? Standardowa grubość lakieru nie powinna powodować problemów, jednak zawsze sprawdź ilość lakieru jaką usuwa testowane zestawienie środków polerskich.

Wiele pisze się o względnie twardych i miękkich lakierach na różnych samochodach. Przykładowo lakier na Mercedesach uznawany jest za jeden z najtwardszych jakie można spotkać. Dla kontrastu, lakier na Oplu jest ogólnie uznawany jako miękki, a na Hondzie bardzo miękki. Jednak istnieje znacznie więcej czynników które należy brać pod uwagę. Każdy samochód jest inny, nawet od tego samego producenta, również pośród tego samego modelu. Ocena głębokości rys nie jest możliwa gołym okiem, mogą okazać się głębsze lub płytsze niż się wydaje.

Dlatego dobrym sposobem jest wybranie powierzchni testowej na aucie i wypróbowanie różnych kombinacji past i padów, aż określimy które dają pożądany poziom korekcji i wykończenia. Celem jest uzyskanie zadowalającego efektu przy usunięciu tak małej ilości lakieru jak to tylko możliwe ( bez użycia wypełniaczy, chyba że lakier jest bardzo cienki). Aby to osiągnąć zawsze zacznij od wypróbowania najmniej ściernej kombinacji pada i pasty jakie posiadasz, to upewni Cię w tym, że nie używasz niepotrzebnie  zbyt agresywnej kombinacji, która usunęłaby więcej lakieru niż jest to konieczne.

 

Dla przykładu zakładając, że posiadasz wszystkie wymienione we wcześniejszych rozdziałach pasty Menzerna i trzy wymienione pady Meguiars. Ocena wyboru kombinacji przebiegałaby następująco.

  1. Zacznij od PO85RD Final Finish na W9006 Finishing Pad. Oceń rezultat. Jeżeli korekcja lakieru jest satysfakcjonująca, kontynuuj z tą kombinacją. Jeżeli potrzeba więcej korekcji, przejdź do pkt 2. …
  2. Teraz spróbuj PO85RD Final Finish na W8006 Polishing Pad. Oceń rezultat. Jeżeli korekcja lakieru jest satysfakcjonująca, kontynuuj z tą kombinacją. Jeżeli potrzeba więcej korekcji, przejdź do pkt 3. …
  3. Teraz spróbuj PO106FA Final Finish na W9006 Finishing Pad. Oceń rezultat. Jeżeli korekcja lakieru jest satysfakcjonująca, kontynuuj z tą kombinacją. Jeżeli potrzeba więcej korekcji, przejdź do pkt 4. …
  4. Teraz spróbuj PO106FA Final Finish na W8006 Polishig Pad. Oceń rezultat. Jeżeli korekcja lakieru jest satysfakcjonująca, kontynuuj z tą kombinacją. Jeżeli potrzeba więcej korekcji, przejdź do pkt 5. …
  5. Teraz spróbuj PO85RD3.02 Intensive Polish na W8006 Polishing Pad. Oceń rezultat. Jeżeli korekcja lakieru jest satysfakcjonująca, kontynuuj z tą kombinacją. Jeżeli potrzeba więcej korekcji, przejdź do pkt 6. …
  6. Teraz spróbuj PO85RD3.02 Intensive Polish na W7006 Cutting Pad. Oceń rezultat. Jeżeli korekcja lakieru jest satysfakcjonująca, kontynuuj z tą kombinacją. Jeżeli potrzeba więcej korekcji, przejdź do pkt 7. …
  7. Teraz spróbuj S34A Power Gloss na W7006 Cutting Pad. Oceń rezultat. Oceń rezultat. Jeżeli korekcja lakieru jest satysfakcjonująca, kontynuuj z tą kombinacją. Jeżeli potrzeba więcej korekcji zobacz przewodnik „Serious Correction”

Zauważysz, że pewne kombinacje zostały pominięte – Intensive Polish nie został wypróbowany na padzie finishing, i Power Gloss wypróbowano wyłącznie na padzie cutting Jest to spowodowane przeznaczeniem tych past polerskich do stosowania na agresywnych padach. Z podobnych względów Final Finish nie został użyty na padzie cutting.

Zależnie od lakieru który polerujesz, bardziej agresywne pasty i pady mogą pozostawiać po sobie ryski które przybierają formę kolistych zarysowań. Miękkie lakiery są bardziej podatne na ten problem. W takiej sytuacji po korekcji agresywną kombinacją pada i pasty potrzebne będzie użycie kombinacji wykańczającej która usunie lekki ślady polerskie i polepszy wykończenie nadając połysk i klarowność odbicia. Na przykład jeżeli doszedłeś do punktów 6 lub 7 to prawdopodobnie niezbędne będzie użycie np.  PO85RD na W9006 Finishing Pad. Staraj się eksperymentować z kombinacją wykańczającą aby sprawdzić czy możliwe jest uzyskanie jeszcze lepszego rezultatu.

W rozdziale o padach polerskich widzieliśmy, że istnieją trzy główne rozmiary padów do użycia z polerką orbitalną. Jeżeli posiadasz „dwugłową maszynę polerską” taką jak Cyclo ograniczony jesteś wyłącznie do używania padów 3-4” (co nie jest złą rzeczą). Jeżeli masz tradycyjna maszynę polerską taką jak G220, wówczas masz większy wybór rozmiarów padów.

Pady 5 i 6” SA idealne do polerowania dużych powierzchni do których jest łatwy dostęp i nie ma elementów zawężających obszar pracy. Na zdjęciu poniżej widać 6” pad używany na polerce

Rejony lakieru z trudniejszym dostępem takie jak zderzaki, okolice reflektorów itp. Lepiej traktować mniejszymi padami 4”, co widać na zdjęciu poniżej. Mniejsze pady dają większą swobodę pracy w trudno dostępnych miejscach zapewniając utrzymanie wysokiej jakości korekcji i wykończenia na wszystkich lakierowanych elementach samochodu.

Dodatkowym atutem posiadania małych 4” padów do użycia z maszyną orbitalną jest możliwość uzyskania większej ścierności tam gdzie jest to potrzebne. Mniejsze pady skupiają  pracę polerki na mniejszym obszarze i pomagają rozbić cząsteczki ścierne w bardziej agresywnych pastach takich jak Power Gloss.

Poniżej widać typowe kroki  jakie możesz podjąć aby określić który zestaw jest odpowiedni dla lakieru z którym pracujesz. Nie jest to wyczerpujące zestawienie, raczej ogólny przewodnik  który pokazuje możliwe do wypróbowania kombinacje i kolejność ich zastosowania. Zacznij od górnego lewego rogu i podążaj za strzałkami. Jeśli zestaw daje zadowalające efekty podążaj za zieloną strzałką, jeśli niezadowalające podążaj za czerwoną.

POLEROWANIE MASZYNOWE Z UŻYCIEM POLERKI ORBITALNEJ W TEORII I PRAKTYCE

Przyjrzymy się teraz teorii oraz praktyce procesu polerowania maszynowego, skupiając się na ogólnych technikach pozwalających wydobyć z twojej maszyny i produktów tak wiele jak to możliwe.

W TEORII

W tym rozdziale zajmiemy się teorią polerowania maszynowego, przyjrzymy się procesowi z bliska, dowiemy się jak udoskonalić technikę tak by inwestycja w maszynę zwróciła się jak najlepiej. Poniższe opisy dotyczą większości past polerskich dostępnych na rynku, które to pasty mogą się jednak od siebie nieco różnić charakterystyką.

SYSTEMY LAKIERÓW
Na rysunku poniżej widać dwa typowe rodzaje lakieru które możesz napotkać zajmując się auto detailingiem: z lakierem bezbarwnym oraz bez lakieru bezbarwnego.

Polerując maszynowo zawsze pracujesz nad zewnętrzną warstwą lakieru. Nie możesz usunąć więcej, w istocie zawsze powinieneś pozostawić zdrową grubość zewnętrznej warstwy. Ogranicza to nasze możliwości usunięcia defektów – nie da się usunąć wszelkich głębszych defektów które sięgają głębiej niż zewnętrzna warstwa.

DEFEKTY LAKIERU

Defekty lakieru z którymi możesz mieć do czynienia zostały przedstawione wcześniej na zdjęciach. Teraz przyjrzymy się im dokładniej.

*Widoczne jako koliste ryski (ang.swirl marks) są lekkie i płytkie, pokrywają większe obszary lakieru, zwykle powodowane słabą techniką mycia.
*Przypadkowe głębokie rysy (ang.random deep scratches) są głębokimi rysami, zwykle powodowane piaskiem przeciągniętym po lakierze, lub lekkimi  zarysowaniami kluczem.
*Bardzo głębokie rysy (ang.severe scratches) są defektami które sięgają głębiej niż jedna lub więcej warstw lakieru, czasami do metalu – tych nie da się spolerować i wymagają lakierowania, lub wypełnienia zaprawką.
*Utlenianie (ang.oxidation) zwykle dotyka samochodów bez lakieru bezbarwnego, i powoduje że lakier blaknie i wygląda sucho

Na rysunku poniżej widać schemat typowych defektów lakieru.

USUWANIE DEFEKTÓW Z UŻYCIEM PAST POLERSKICH (POLISHES/COMPOUNDS)

Najbardziej popularną metodą usuwania defektów maszynowo jest użycie past ściernych. Które pracując na powierzchni lakieru ścierają warstwę lakieru na której są defekty. Kiedy głębokość usuniętej warstwy staje się większa niż defektu, wtedy defekt zostaje usunięty. Jest to jak wyrównywanie powierzchni lakieru do poziomu gdzie nie istnieją żadne defekty.

Tak jak sugerowano wcześniej, rozpoczynając polerowanie zawsze zaczynaj od najmniej agresywnego zestawu pasty i pada. W ten sposób usuniesz tylko małą ilość lakieru, ale być może wystarczającą jeśli masz do czynienia z miękkim lakierem lub tylko płytkimi ryskami. Na rysunku poniżej widać wspomniane defekty polerowane typowym lekko ściernym zestawem pasty i pada. (np.Menzerna PO85RD Final Finish na Meguiars W8006 Polishing pad)

Cienka warstwa lakieru została usunięta z użyciem lekko ściernej pasty i miękkiego pada. Ta kombinacja usunęła wiele płytszych rysek kolistych, ale głębszeryski koliste, głęboka rysa i bardzo głęboka rysa zostały. Wciąż pozostała zdrowa warstwa lakieru (można to sprawdzić miernikiem). Więc posuniemy się dalej do użycia umiarkowanie agresywnych kombinacji, aby sprawdzić czy możliwe jest uzyskanie lepszej korekcji. Na przykład możemy przejść do Menzerna PO85RD3.02 Intensive Polish na Meguiars W8006 Polishing pad, aby uzyskać efekty widoczne na rysunku poniżej.

Usunięta została grubsza warstwa lakieru i w pełni skorygowaliśmy koliste ryski, lekkie i głębsze. Głęboka rysa jednak pozostała ponieważ sięga znacznie głębiej w lakierze bezbarwnych. Jeśli zezwala na to grubość lakieru możemy zaatakować głęboką rysę z użyciem mocno ściernej kombinacji, aby usunąć nieco więcej lakieru. Przykładem takiej kombinacji może być Menzerna POS34A Power Gloss na Meguiars W7006 Cutting pad. Efekty widać na rysunku poniżej.

Jak widać usunięto więcej lakieru i głęboka rysa została skutecznie usunięta. Mocno ściernych past używać należy z dużą ostrożnością, pozostawienie zbyt cienkiej warstwy lakieru bezbarwnego może powodować jego odpadnięcie. Oczywiście bardzo głębokiej rysy nie da się usunąć ponieważ przenika ona zarówno lakier bezbarwny jak i warstwę koloru. Gdy przesuwamy się w wzwyż po skali ścieralności, aby odnaleźć najlepszą dla konkretnego lakieru kombinację, miejmy na uwadze to , że niektóre z defektów mogą być zbyt głębokie abyśmy mogli je bezpiecznie usunąć.

Zawsze staraj się pozostawić tak wiele lakieru bezbarwnego (koloru w przypadku dwu warstwowego typu powłoki lakierniczej) jak to możliwe. Z wielu powodów: jeśli warstwa zewnętrzna jest zbyt cienka może odpaść płat lakieru i wtedy jedyna możliwość naprawy to ponowne lakierowanie; pozostawiona zbyt cienka warstwa lakieru uniemożliwi przeprowadzenie korekcji w przyszłości. Perfekcja jest pięknym celem jednak zawsze miej na uwadze to czy stosowana kombinacja jest bezpieczna dla powierzchni z którą pracujesz. Dotyczy to również miękkich lakierów – użycie mocno ściernych past na miękkich lakierach może w szybkim tempie usunąć duże ilości lakieru. Więc jeśli używasz agresywnych past na miękkiej powłoce lakierniczej nadzoruj jej grubość w trakcie pracy.
USUWANIE DEFEKTÓW PRZEZ ZAOKRĄGLENIE KRAWĘDZI

Ta metoda może w umiarkowanym stopniu usunąć defekty których pełna korekcja jest z różnych przyczyn niemożliwa (np. lakier jest zbyt cienki). Proces polerowania mechanicznego może zaokrąglić krawędzie defektu lakieru, co przedstawiono na rysunku poniżej.

Ostra krawędź głębokiej rysy łapie światło i odbija je intensywnym (zwartym) promieniem co sprawia , że rysa jest dobrze widoczna. Kiedy krawędź zostaje zaokrąglona, odbicie światła przestaje być zwarte. Staje się rozproszone co utrudnia zauważenie rysy. Ta metoda nie usuwa w pełni defektu z lakieru. Sprawia że staje się mniej widoczny dla oka, zasadniczo tępiąc, zaokrąglając krawędzie, które rozpraszają światło zamiast je odbijać. Metoda nie ukrywa rys w zupełności lecz sprawia, że nie wyglądają tak źle.

UKRYWANIE DEFEKTÓW POPRZEZ WYPEŁNIANIE
W niektórych przypadkach zwyczajnie niemożliwe jest usunięcie defektów używając produktów ściernych np. gdy wierzchnia warstwa lakieru jest zbyt cienka. Użycie produktu zawierającego wypełniacze może być rozwiązaniem w takiej sytuacji – defekty nie zostają usunięte, zamiast tego są zamaskowane z użyciem wypełniaczy tak jak na rysunku poniżej.

Widzimy, że rysy na rysunku są dość głębokie w porównaniu do grubości warstwy lakieru bezbarwnego. Usunięcie tych defektów poprzez proces polerowania wyrównujący lakier pozostawiłoby bardzo cienką warstwę lakieru bezbarwnego. Jest to nieporządana sytuacja której należy unikać. Alternatywą pokaaną owyżej jest użycie wypełniaczy maskujących defekty. Nie wszystkie rysy zostana idealnie wypełnione, więc pełna korekcja z użyciem wypełniaczy prawdopodobnie nie będzie możliwa. Jednakże widoczna będzie znaczna poprawa bez ryzyka uszkodzenia lakieru. Wadą używania wypełniaczy jest to, że nie jest to rozwiązanie trwałe. Z czasem produkt zostanie usunięty w trakcie mycia i defekty ponownie staną się widoczne.

PROCES POLEROWANIA
W tym rozdziale zajmiemy się tym jak działa pasta polerska, opiszemy ogólne techniki polerowania mechanicznego.

W pastach ściernych do mechanicznego polerowania lakieru (większość produktów na rynku m.in. 3M, Menzerna, Poorboys, Optimum, Chemical Guys…) zwykle używa się sproszkowanego ścierniwa umieszczonego w roztworze z nawilżaczem. Pasta zawiera małe cząsteczki ścierne które działają dzięki temu, że pad polerski przesuwa je po powierzchni usuwając małe ilości lakieru. Można to porównać do złuszczania naskórka przy użyciu pillingu na twarzy. W wielu szeroko dostępnych pastach używa się cząsteczek ściernych które przy pracy rozpadają się na mniejsze. Oznacza to , że w trakcie polerowania ilość ścieranego lakieru zmniejsza się. Na rysunku poniżej widać schemat jak to działa w praktyce.

Przy pierwszych przejściach pada po powierzchni, cząsteczki ścierne ścierają większą ilość lakieru. Z czasem w trakcie pracy cząsteczki ścierne rozpadają się i ilość ścieranego lakieru zmniejsza się, co wpływa na polepszanie się stopnia wykończenia powierzchni. Przy ostatnich przejściach pada po lakierze cząsteczki ścierne rozpadają się do bardzo małych rozmiarów, w efekcie usuwając bardzo niewielkie ilości lakieru. Wykończenie powierzchni jest teraz również dużo lepsze niż na początku. Cząsteczki ścierne zmalały od mocno ściernych do lekko ściernych.
Od rodzaju używanej pasty zależy jak agresywne jest ścierniwo na początku i jak drobne staje się pod koniec. Przykładowo pasta wykończeniowa (taka jak Meguiars #80, Poorboys SSR1) będzie lekko ścierna na początku ale w trakcie rozpadnie się do bardzo małych cząsteczek by dostarczyć ostrego, dobrego wykończenia. Agresywna pasta gruboziarnista (taka jak Menzerna Power Gloss, 3M Fast Cut) będzie intensywnie ścierać na początku, ale w trakcie pracy nie rozpadnie się na tyle aby dostarczyć bardzo ostrego wykończenia.

Jednak nie wszystkie pasty polerskie rozpadają się w ten sposób. Niektóre pasty pozostają agresywne w trakcie całego procesu, i z tego względu należy użyć po nich  lekko ściernej pasty wykończeniowej. Inne pasty polegają natomiast bardziej na ścieralności pada która określa stopień agresywności i wykończenia, przykładem może być MarkV Mystique. Takie pasty użyte na padzie wełnianym mogą dostarczyć znaczącej korekcji.

Użycie różnych rodzajów padów polerskich również ma wpływ na ścieralność i końcowy rezultat polerowania, jednak większy wpływ ma na to pasta. Dla wielu lekko i średnio ściernych past użycie pada polerującego (polishing) jest wystarczające i bardziej agresywny pad (cutting) nie wpłynie bardzo znacząco na stopień ścieralności. Jednak w przypadku bardziej ściernych past użycie pada ściernego (cutting) zwiększy znacznie agresywność i powiększy stopień ścieralności. Aczkolwiek im bardziej agresywny pad tym większa szansa że on sam pozostawi na powierzchni ryski, w efekcie czego będzie trzeba użyć po nim wykończeniowej kombinacji pasty i pada, aby oczyścić (polepszyć) wykończenie powierzchni.

Stopień ścieralności z jakim działają pad i pasta jest również zależny w znacznej mierze od lakieru na jakim są używane. Tylko eksperymentując na wydzielonej powierzchni testowej jesteś w stanie upewnić się jaka kombinacja zdaje egzamin. Dla przykładu na niektórych twardych lakierach użycie wykańczającej pasty na wykończeniowym padzie da bardzo małą o ile w ogóle zauważalną różnicę w jakości wykończenia w porównaniu ze średnio ścierną kombinacją. Na miękkim lakierze sytuacja może różnić się diametralnie. Użycie lekko ściernej kombinacji wykończeniowej może dać na miękkim lakierze świetne efekty.

W PRAKTYCE

Mając za sobą teorię polerowania mechanicznego, teraz spójrzmy jak wygląda to w praktyce.

 

USUWANIE DEFEKTÓW Z UŻYCIEM PAST ŚCIERNYCH
Jak wspomniano wcześniej użycie ściernych past polerskich eliminuje defekty poprzez usunięcie pewnej warstwy lakieru. Im bardziej agresywna jest kombinacja pasty i pada, tym więcej lakieru jest usuwanego. Więc, bardziej poważne defekty mogą zostać usunięte z użyciem bardziej agresywnych kombinacji.
Jednakże na każdym lakierze, niezależnie od opinii na temat jego twardości, zawsze zacznij od najmniej ściernej kombinacji przesuwając się wzwyż skali ścieralności aż osiągniesz zadowalający stopień korekcji.

PRZYKŁAD: HONDA S2000
Na zdjęciu poniżej widać niewielkie ryski na lakierze Hondy S2000.

W celu usunięcia defektów użyto w pierwszej kolejności lekkościernej kombinacji pasty i pada –  Meguiars #80 Speed Glaze na padzie Sonus SFX-2 Polishing. Usunęło to tylko niewielką ilość lakieru, jednak co widać na zdjęciu poniżej, zastosowane środki okazały się wystarczające do usunięcia defektu.

Po ustaleniu, że lekkościerna kombinacja odniosła zamierzony efekt reszta samochodu może być teraz potraktowana w ten sam sposób. Miejsca z większymi defektami, o ile takie istnieją, mogą zostać poddane korekcji z powtórnym użyciem tej kombinacji lub z użyciem bardziej agresywnej kombinacji.

PRZYKŁAD: BMW E39 5-SERIA
Teraz spójrzmy na coś bardziej poważnego. Zdjęcie poniżej przedstawia ryski  umiarkowanej głębokości, oraz głęboką rysę na lakierze BMW E39 5 Serii.

BMW posiada reputację twardego lakieru. Jednakże , początkowo wypróbowana zostanie kombinacja lekko ścierna, na wypadek gdyby okazała się wystarczająca -np.Menzerna PO106FF Final Finish na Meguiars W8006 Polishing pad . Rezultaty użycia tej kombinacji widać na zdjęciu poniżej.

Widać wyraźnie, że w tym przypadku lekko ścierna kombinacja pada i past nie przyniosła pożądanego efektu. Zarysowania wciąż są widoczne, podobnie jak głębsze defekty. Na lepsze zmienił się jedynie połysk, w niewielkim stopniu. Istnieje zatem potrzeba użycia bardziej agresywnej kombinacji pasty i pada. Przed tym jednak rozważnie będzie sprawdzić grubość lakieru, aby upewnić się że nie usunięto dużych ilości lakieru z małym efektem. Co by mogło świadczyć o tym, że kompletne usunięcie defektu wymagałoby usunięcia zbyt dużej ilości lakieru. W takiej sytuacji należałoby rozważyć użycie innych metod. W tym przypadku wypróbujemy bardziej agresywną pastę na tym samym padzie: Menzerna PO85RD3.02 Intensive Polish na Meguiars W8006 polishing pad. Rezultaty widać na zdjęciu poniżej.

Efektem użycia mocniejszej pary produktów jest większy stopień korekcji – lekkie ryski zostały usunięte, a połysk zauważalnie zwiększony. Ale głębsze ryski oraz głęboka rysa wciąż są dobrze widoczne, co sugeruje potrzebę użycia jeszcze bardziej agresywnej kombinacji. Tak jak poprzednio, optymalnie, grubość lakieru powinna zostać sprawdzona przed użyciem bardziej agresywnego środka.
Staje się jasne, że lakier jest dość twardy, a uszkodzenia głębokie co wskazuje na potrzebę użycia mocno ściernej pasty (compound). Na przykład Menzerna S34A Power Gloss na Meguiars W7006 Cutting Pad. Użycie tak mocne kombinacji powinno być brane pod uwagę jako ostateczność i przed tym należy sprawdzić grubość lakieru, aby upewnić się , że metoda jest bezpieczna. Dodatkowo, użycie tak mocnej kombinacji może pozostawić swoje własne ryski na lakierze, dlatego będzie trzeba następnie użyć lekko ściernej kombinacji by poprawić wykończenie powierzchni – np. z użyciem Menzerna PO85RD Final Finish na Meguiars W9006 finishing pad. Na zdjęciu poniżej widać efekty zastosowania tych kombinacji.

Połączenie agresywne po którym użyto kombinacji wykańczającej poskutkowało. Wszystkie ryski oraz głęboka rysa zostały usunięte, połysk i klarowność przywrócona.

USUWANIE DEFEKTÓW PRZEZ ZAOKRĄGLENIE KRAWĘDZI
Nie wszystkie głębokie defekty można w pełni usunąć. Defekt może sięgać zbyt głęboko, lub lakier może być zbyt cienki. Jednakże nie wszystko jeszcze stracone! Ostre krawędzie głębokich rys odbijają światło zwartym promieniem, co sprawia, że łatwo je zauważyć. Jeśli te brzegi zostaną „zaokrąglone” będą rozpraszać światło zamiast je odbijać wprost, przez co będą mniej widoczne. Ta metoda nie usunie rysy, i nie sprawi , że zupełnie zniknie, ale dostarczy znacznej poprawy.

PRZYKŁAD: JAGUAR S-TYPE
Na zdjęciu poniżej widać głęboką rysę na lakierze Jaguara S-Type. Ta powierzchnia została już przepolerowana lekko ścierną pastą, aby usunąć lekkie ryski i przywrócić blask, ale głębszy defekt pozostał nienaruszony.

W konfrontacji z tą sytuacją, najpierw należy sprawdzić grubość lakieru aby upewnić się , że kontynuacja polerowania jest bezpieczna. W tym przypadku zupełne usunięcie defektu nie jest możliwe mając na uwadze jego głębokość i grubość lakieru. Użyto zatem średnio ściernej kombinacji pasty i pada (np.Meguiars #83 Dual Action Cleaner Polish na Meguiars W8006 Polishing pad). Rezultaty dwóch powtórzeń tego procesu widać na zdjęciu poniżej.

Rysa jest wciąż widoczna ale jej drastyczność została znacząco zmniejszona. Zaokrąglenie ostrych krawędzi  sprawiło, że rysa mniej rzuca się w oczy.

 

MASKOWANIE DEFEKTÓW POPRZEZ WYPEŁNIANIE
W niektórych przypadkach maskowanie defektów poprzez ich wypełnienie jest bardziej wskazane niż ich permanentne usunięcie z mechanicznym użyciem ścierniwa. W sytuacji gdy warstwa lakieru jest zbyt cienka usunięcie defektów poprzez wyrównanie lakieru nie jest wskazane z uwagi na niebezpieczeństwo przebicia się przez wierzchnią warstwę lakieru. Rozwiązanie w tej sytuacji, aczkolwiek nie idealnym z punktu widzenia purysty, jest wypełnienie rysek które zaowocuje widoczną poprawą niemożliwą do osiągnięcia poprzez polerowanie.

PRZYKŁAD: PEUGEOT 307
Zdjęcie poniżej przedstawia drzwi Peugeot 307 ryskami o małej i średniej głębokości.

Jeżeli odczyt grubości lakieru na tych drzwiach okazałby się bardzo mały (np. poniżej 80 µm wtedy usunięcie tych rysek pastą polerską byłoby nierozsądne. Zamiast tego można użyć „glaze” bogaty w wypełniacze (np. Clearkote Red Moose Machine Glaze ) aplikowany przy użyciu pada polerującego (polishing) lub wykańczającego (finishing). Wypełniacze zostałyby „wpracowane” w lakier co pomogłoby wypełnić ryski. Rezultat wypełnienia jest widoczny na zdjęciu poniżej.

JAK EFEKTYWNE JEST WYPEŁNIANIE?
Zazwyczaj wypełnienie rys jest mniej efektywne od ich usunięcia z użyciem ścierniwa. Na zdjęciu poniżej widać porównanie efektów jakie na drzwiach Peugeot 307 dały : pasty polerskiej (u góry) i glaze zawierający wypełniacze (u dołu).

PROCES POLEROWANIA
Kiedy już widzieliśmy co można osiągnąć z użyciem różnych past polerskich, przyjrzyjmy się metodom użycia polerki orbitalnej pozwalającym na osiąganie takich rezultatów.

TRZYMANIE POLERKI
Jedną z najważniejszych rzeczy podczas procesu polerowania jest poczucie wygody i komfortu. Jeżeli będziesz spięty lub w niezgrabnej pozie, doświadczenie używania polerki odczujesz jako nieprzyjemne. Zawsze przed włączeniem maszyny upewnij się,że masz swobodny dostęp to powierzchni nad którymi zamierzasz pracować oraz, że pad jest odpowiedniego rozmiaru.

Zwykle polerkę tzrytma się dwoma rękami. Jednakże niektórzy preferuję trzymać polerkę jedną ręką. Odnalezienie optymalnego uchwytu może Ci zając trochę czasu. Najważniejsza jest możliwość swobodnego prowadzenia maszyny po lakierze optymalnie mając wpływ na siłę stosowanego nacisku na pad polerski. Zwykle rękę którą piszesz trzyma się na korpusie polerki, zaś na drugą rękę na „głowie” maszyny. Tak jak na zdjęciu poniżej.

Większość polerek orbitalnych wyposażonych jest w uchwyt. Może to być rączka boku tak jak w przypadku Porter Cable 7424, lub uchwyt w kształcie litery D tak jak w przypadku Meguiars. Używanie uchwytu zależy wyłącznie od osobistych preferencji – spróbuj trzymać polerkę i z uchwytem i bez aby sprawdzić który sposób najbardziej Ci odpowiada. Na zdjęciach poniżej widać przykłady trzymania Porter Cable 7424.

Ważne jest to aby w trakcie pracy trzymać kabel maszyny na ramieniu tak jak na zdjęciach powyżej. Zapobiega to przesuwaniu kabla po lakierze co może powodować defekty.

Inną ważną sprawą jest odprężenie. Maszyny orbitalne wibrują, maszyna trzymana zbyt mocno może dość szybko powodować uczucie dyskomfortu lub nawet bólu. Dodatkowo zbyt mocne napinanie mięśni ręki trzymanej na korpusie maszyny zmniejszy zdolność dostosowywania ruchu maszyny do kształtów polerowanej powierzchni. Ważne w trakcie polerowania jest utrzymywanie powierzchni pada płasko na lakierze.

KIEROWANIE POLERKĄ
Polerkę orbitalną należy przesuwać po powierzchni lakieru. Nie posiada ona właściwości nadawania kierunku ruchu ( jak to ma miejsce w przypadku polerek obrotowych ). Dzięki temu maszynę jest łatwiej kontrolować. Kierunek polerce zwykle nadaje się ręką trzymaną na korpusie maszyny, podczas gdy ręka trzymana na głowie maszyny kontroluje siłę stosowanego nacisku na pad.

Nie ma znaczenia trasa przesuwania polerki po lakierze. Od lewej do prawej, lub z góry do dołu. Jednak należy polerować powierzchnię równomiernie.

Pracując z pastami polerskimi należy rozpocząć od powolnego przesuwania maszyny po powierzchni średnio 1” – 2” na sekundę. Pozwoli to , tak jak pisaliśmy wcześniej, przepracować pastę tak aby uzyskać najlepszy efekt polerowania. Używając cleaner lub glaze można maszynę przesuwać szybciej ( przy mniejszych prędkościach oscylacji) – 3” – 5” na sekundę.

Różne produkty wymagają stosowania różnej siły nacisku w trakcie polerowania. Polerując z większością past wystarczy używać nacisku 10 – 15 lbs. Aby sprawdzić jaka to siła można w ramach próby nacisnąć maszynę na wagę łazienkową. Kiedy maszyna jest włączona usłyszysz zmianę dźwięku silnika pod wpływem nacisku. Istotne jest eksperymentowanie z użyciem różnych sił nacisku używając różnych produktów, tak aby ustalić jaki nacisk daje najlepszy rezultat przy pracy z danym produktem.  Może się zdarzyć , że dany produkt nie wymaga stosowania nacisku w trakcie polerowania.

Używając polerki orbitalnej upewnij się, że pad nie tylko wibruje ale także obraca się . Łatwo będzie to ocenić jeśli narysujesz grubą czarną linię na tarczy (podkładce pod pad) – w trakcie pracy powinno być widoczne, że linia obraca się około 1-2 razy na sekundę. Nie jest problemem jeśli pad obraca się szybciej, szczególnie pry większych prędkościach. Jeżeli jednak pad się nie obraca, wówczas oznacza to, że używasz zbyt dużego nacisku. Zredukuj siłę nacisku aż pad zacznie się obracać. Zwracaj na to szczególną uwagę pracując w okolicach krawędzi, gdyż zbyt duży nacisk w tych miejscach może spowodować defekt lakieru.
Jest bardzo ważne, aby zaczynać i kończyć prace polerki kiedy pad ma kontakt z lakierem. Jeśli maszyna rozpoczyna prace w powietrzu wówczas istnieje ryzyko odczepienia się pada (lub produktu na padzie) od maszyny i odlecenia z dużą prędkością.
PRACA Z PASTĄ POLERSKĄ (ROZPADAJĄCE SIĘ CZĄSTECZKI ŚCIERNE)

We wcześniejszych rozdziałach mówiliśmy o tym że większość past na rynku zawiera cząsteczki ścierne które rozpadają się w trakcie pracy. Oznacza to że należy je „przepracować” przez etapy ich działania, od mocno ściernych do wykańczających. Teraz zajmiemy się ich działaniem w praktyce. Są to tyko ogólne wskazówki, oparte o technikę Zenitu. Należy mieć na uwadze, że każda pasta posiada określone właściwości i tylko doświadczalnie będziesz w stanie określić jaka metoda pracy najlepiej nadaje się dla Twojej techniki. Kluczem do wykorzystania właściwości ściernych pasty, zarówno ściernych jak i wykańczających powierzchnię, jest praca na niewielkiej powierzchni, prostokąta o boku ok. 12-18″ . Jeśli pad został już początkowo nasączony pastą (3-4 calowa linia jest wystarczająca), potrzebne jest już tylko dodawanie niewielkiej ilości pasty.

Przy wyłączonej maszynie rozprowadź pastę po powierzchni nad którą zamierzasz pracować. Następnie włącz maszynę i ustaw na małą prędkość (PC: 2-3; UDM: 2; G220: 2) i poprzez jedno lub dwa szybkie przejścia po powierzchni panela kontynuuj rozprowadzanie pasty tak jak widać to na zdjęciu poniżej. Pasta na tym etapie jest biała.

Kiedy pasta jest już rozprowadzona, zwiększ prędkość oscylacji maszyny (PC: 5; UDM: 4-5; G220: 4-5). Następnie zwiększ siłę nacisku na głowę polerki , upewniając się, że pad wciąż się obraca.

Przesuwaj polerkę po powierzchni powoli około 1”-2” na sekundę. Zrób trzy lub cztery przejścia z tą prędkością aby przepracować pastę. Z niektórymi pastami na przykład Meguiars #83 Dual Action Cleaner Polish, konieczne jest utrzymanie takiej prędkości przez cały proces polerowania aby cząsteczki ścierne zawarte w paście uległy pełnemu rozpadowi. Na zdjęciu poniżej widać jak pasta zostaje dopracowana. Staje się przezroczysta.

Dla wielu innych past potrzebne jest zwiększenie prędkości oscylacji (PC: 6; UDM: 5.5; G220: 5.5), przy jednoczesnym utrzymaniu siły nacisku. Wciąż upewniając się, że pad się obraca. Nie należy zwiększać szybkości przemieszczania pada po powierzchni, utrzymuj ją na 1” – 2” na sekundę. Kontynuuj polerowanie aż pasta stanie się przezroczysta tak jak na zdjęciu poniżej.

Na tym etapie cząsteczki ścierne zawarte w paście w pełni się rozpadły co umożliwia uzyskanie najlepszego z możliwych efektu polerskiego i pełnego wykorzystania właściwości ściernych pasty. Na lakierze nie pozostaną ślady po polerce (chyba, że użyto mocno ściernych , agresywnych past polerskich na miękkim lakierze)
Maszyna polerska Cyclo pracuje tylko na jednej prędkości. W tym wypadku rozprowadź  pastę szybkim ruchem maszyny a następnie zwolnij prędkość z jaką przesuwasz maszynę po powierzchni lakieru tak aby dopracować pastę tak jak zostało to opisane powyżej.

Podsumowując:

  1. Rozprowadź pastę po panelu przy wyłączonej maszynie.
  2. Kontynuuj rozprowadzanie pasty przy włączonej maszynie ustawionej na małą prędkość (pomiędzy 2 a 3)
  3. Rozpocznij pracę z pastą poprzez trzy lub cztery przejścia po powierzchni na średniej prędkości oscylacji (około 4)
  4. W pełni przepracuj pastę na dużej prędkości oscylacji ( pomiędzy 5 a 6)
  5. Zetrzyj resztki pasty i oceń rezultat.

PRACA Z PRODUKTEM TYPU GLAZE ZAWIERAJĄCYM WYPEŁNIACZE.
W przeciwieństwie do past polerskich zawierających cząsteczki ścierne, produktów typu glaze (np. Clearkote Red Moose Machine Glaze) które zawierają wypełniacze nie potrzeba przepracowywać. Wystarczy pracować nimi tak długo aż wypełnią ryski.
Podobnie jak w przypadku past polerskich , glaze należy rozprowadzić po powierzchni przy wyłączonej maszynie. Powierzchnia ta może być nieco większa niż w przypadku pracy z pastą polerską zawierającą cząsteczki ścierne. Rozprowadzenie produktu tak jak poprzednio wykonuje się przy niewielkich prędkościach (PC: 2-3; UDM: 2; G220: 2)

Następnie glaze powinien zostać wpracowany w lakier za pomocą kilu przejść przy średnich prędkościach (PC: 4-4.5; UDM: 3.5-4; G220: 3.5-4). Siłą nacisku może być niewielka lub średnia.

PROBLEMY I ROZWIĄZANIA
W tym rozdziale zajmiemy się kilkoma najczęściej spotykanymi przy polerowaniu maszynowym problemami, oraz sposobami na te problemy.

SŁABA KOREKCJA
Kiedy zaczynasz polerować samochód zawsze powinieneś sprawdzić na małej powierzchni zestaw kombinacji pasty polerskiej i pada, rozpoczynając od najlżejszej, przechodząc do bardziej agresywnych jeżeli jest to potrzebne. Lecz, jeśli przykładowo masz samochód który znany jest z miękkiego lakieru (Honda Civic)  i pastę o średniej ścieralności taką jak Meguiars #83 Dual Action Cleaner, i nie udaje się usunąć rysek, może to być dla Ciebie zaskoczeniem. Podobnie może być w przypadku gdy dotrzesz do końca skali ścieralności i wciąż nie udaje się osiągnąć pożądanej korekcji.

PRZYCZYNY
Słaby poziom korekcji może mieć wiele przyczyn. Jedną z najczęstszych jest niepełne „dopracowanie pasty” (co również może powodować mikro zarysowania). Zwykle praca z rozpadającymi się cząsteczkami przebiega tak jak na rysunku poniżej.

Jeśli pasta nie jest „dopracowana” odpowiednio długo, to przestaje pracować zanim ścierniwo wykorzysta swoje możliwości ścierne . Pasty z wolniej pracującym ścierniwem (na przykład z serii Meguiars #80) potrzeba więcej czasu by je dopracować.

Czasami pasta może wyschnąć przed „przepracowaniem” ścierniwa. Osad na lakierze będzie stanie się przejrzysty, co nie oznacza w tym przypadku , że pasta została dopracowana. Może to być spowodowane pracą nad zbyt dużą powierzchnią, lub pracą w wysokiej temperaturze przy słońcu. Dodatkowo , niektóre pasty są z natury suche – na przykład Farecla G3.

W przypadku , gdy rysy są bardzo głębokie, stopień korekcji może nie być na poziomie jakiego byś oczekiwał. Aby zlikwidować tak głębokie defekty należy usunąć znaczą ilość lakieru, co szczególnie na twardych powłokach wymaga znacznie więcej czasu i agresywności ścierniwa (w ramach bezpieczeństwa).

W niektórych przypadkach może się zdarzyć , ze rysy są pod lakierem bezbarwnym, tak jak na rysunku poniżej.

W tej nieczęsto spotykanej sytuacji gdy rysy są pod lakierem bezbarwnym (efekt słabej naprawy lakierniczej) , usunięcie wierzchniej warstwy lakieru nie będzie mieć na widoczność rys żadnego wpływu. W rzeczywistości niemożliwa jest ich korekcja bez ponownego polakierowania.

ROZWIĄZANIA
Jeżeli poziom uzyskanej korekcji nie jest zadowalający, przede wszystkim sprawdź czy całkowicie dopracowujesz pastę wykorzystując jej ścieralność. Upewnij się, że wykonujesz wystarczającą ilość przejść aby przepracować ścierniwo od jego początkowej fazy ścierania, poprzez fazę wykańczania – to zwykle wymaga od 10-20 przejść przy wyższych prędkościach obrotowych , w zależności od pasty. Upewnij się , że osad staje się przejrzysty zanim przestaniesz polerować i ocenisz korekcję. Spróbuj zwiększyć ilość przejść aby zobaczyć czy poprawi to poziom korekcji.

Sprawdź powierzchnię na której pracujesz – powinna być nie większa niż prostokąt o boku 18″ . Jeśli zauważysz , że pasta nie radzi sobie z powierzchnią o takiej wielkości, spróbuj zredukować ją do 12″ kwadratowych. Skupi to pracę na mniejszej powierzchni i dokładniej rozbije cząsteczki ścierne. Zbyt duży obszar pracy może również powodować zbyt szybkie wysychanie pasty, zmniejszając liczbę możliwych do wykonania przejść, tak więc zmniejszając obszar pracy można zwiększyć poziom ścierania i polepszyć rezultat. Jeżeli pasta wysycha zbyt szybko, przede wszystkim upewnij sie , że nie pracujesz na słońcu ani w wysokich temperaturach kiedy panele nadwozia są gorące.
Zmniejszenie obszaru pracy może być pomocne, ponieważ gdy jest on zbyt duży, pasta może wysychać zbyt długo nie dotykana przez pad.. W przypadku gdy pasta wysycha spróbuj zrosić pad wodą lub quick detailer-em, i wtedy ponów polerowania. Umożliwi Ci to wykonanie kilka kolejnych przejść. Niektóre suche z natury pasty takie jak G3 wymagają regularnego zraszania wodą – kiedy to robisz używaj raczej częstszych zroszeń małą ilością wody, zamiast dużo wody nieregularnie. Duża ilość wody może powodować rozpryski i duży bałagan.
Głębsze defekty bardzo trudno jest usunąć polerowaniem maszynowym. Bardzo głębokie rysy mogą wymagać użycia papieru ściernego, aby uzyskać pożądaną korekcję w dobrym czasie. Jednakże, powtórne użycia pasty ściernej, dostarczą tego samego rezultatu zajmując więcej czasu – więc czasami jest to po prostu kwestia cierpliwości i powtarzania pracy na tej samej powierzchni.

Metoda Powolnego Ścierania opisana poniżej może okazać się przydatna. Jednakże dotyczy jej ostrzeżenie! Pamiętaj , że zawsze gdy polerujesz to usuwasz lakier. Nie usuwaj zbyt wiele lakieru próbując osiągnąć perfekcji, bo może zabraknąć na to lakieru. Znacznie lepiej jest pozostawić niewielką ilość głębszych śladów i pozostawić zarazem mnóstwo lakieru niż ryzykować przebicie tylko dla ciut lepszej korekcji.

W przypadku rys pod lakierem bezbarwnym jedynym rozwiązaniem jest lakierowanie, ponieważ aby do nich dotrzeć należałoby usunąć zewnętrzną warstwę lakieru bezbarwnego.

MIKRORYSKI
Mikroryski to określenie używane do opisania niewielkich defektów lakieru pozostawionych na lakierze po procesie polerowania. Typowe mikroryski powstałe po polerowaniu polerką Porter Cable widać na zdjęciu poniżej które przedstawia drzwi Peugeot 307.

Powyższe drzwi zostały potraktowane Menzerna S34A Power Gloss na padzie Menzerna 5” White Compounding pad – czyli jedną z najbardziej agresywnych kombinacji dostępnych dla polerek orbitalnych! Pozostawione mikroryski widoczne są jako przytłumienie odbicia światła, bliższa inspekcja lakiery ukazuje wiele małych kolistych rysek będących tego przyczyną.

PRZYCZYNY
Jedną z głównych przyczyn powstawania mikrorysek podczas używania maszyny orbitalnej jest zastosowanie agresywnych past polerskich i mocno ściernych padów. Łagodna natura maszyny orbitalnej może skutkować tym, że w przypadku agresywnych past polerskich ścierniwa w nich zawarte często nie w pełni się rozpadną co powoduje powstawanie mikrorysek. Pasty takie jak Menzerna S34A Power Gloss i Meguiars #85 Diamond Cut Compound mogą pozostawiać ślady po polerowaniu. Im lakier bardziej miękki tym bardziej jest na to podatny.

Przyczyną powstawania mikrorysek może być niedostateczne dopracowanie pasty polerskiej. Jak pisaliśmy wcześniej większość past polerskich zawiera cząsteczki ścierne które rozpadają się na mniejsze w trakcie procesu polerowania. Jeżeli przerwiemy polerowanie przed dopracowaniem pasty , cząsteczki ścierne w niej zawarte nie w pełni się rozpadną comoże powodować powstawanie mikrorysek. Widocznym tego przykładem jest Lotus Excel przedstawiony poniżej.

PRZYKŁAD: LOTUS ELAN
Na zdjęciu poniżej widać umiarkowanej wielkości defekty na masce białego Lotusa Excel.

Użyto średnio ściernej kombinacji pada i pasty –  Meguiars #83 Dual Action Cleaner na padzie  light cutting. Zdjęcie poniżej przedstawia efekt nie w pełni przepracowanej pasty polerskiej.

Wszystkie defekty zostały usunięte jednak ewidentnie widać pozostawione mikroryski (polerskie ślady koliste). Na etapie na którym zakończono pracę ścierniwo zawarte w paście wciąż pracowało agresywnie. Pracę przerwano pomiędzy etapami umiarkowanego a lekkiego ścierania widocznymi na rysunku poniżej.

Dopracowanie pasty jeszcze przez kilka przejść pada po polerowanej powierzchni zaowocowało rezultatem widocznym na zdjęciu poniżej.

Widać teraz, że wszystkie ryski zostały w pełni usunięte. Dłuższe przepracowanie pasty poskutkowało pełnym rozpadem zawartych w niej cząsteczek, co pozwoliło na polepszenie efektu końcowego.

Użycie zbyt dużej ilości pasty również może powodować mikro-ryski. Dodatkowo należy pilnować aby pad się nie zapychał pastą , gdyż wtedy jego efektywność zmaleje, zwiększy się natomiast prawdopodobieństwo powstawania mikro-rysek.
Uszkodzenia powodować może również brud w padzie rysujący powierzchnię.
ROZWIĄZANIA
W sytuacji gdy konieczne jest użycie mocno-ściernych kombinacji pada i pasty wówczas powstawanie pewnej ilości mikro-rysek jest nieuniknione. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie następnie lekko-ściernej kombinacji takiej jak np. Menzerna PO106FF Final Finish na Meguiars W8006 polishing pad. Mniej agresywne ścierniwo jest łatwiej rozbić, co pozwoli na usunięcie mikro-rysek po agresywnej paście. Zastosowanie dwóch etapów korekcji pozwala na usunięcie głębszych rysek i przywrócenie wysokiej klarowności wykończenia lakieru.

Jeżeli lekko ścierna pasta pozostawia mikro-ryski, upewnij się, że w pełni przepracowujesz pastę. Można to rozpoznać po tym, że pasta na lakierze staje się przejrzysta, tak jak pisaliśmy we wcześniejszych rozdziałach.

Jeżeli pasta staje się przezroczysta, a wciąż pozostawia mikro-ryski. Sprawdź czy pasta zbyt szybko nie wysycha. Jeżeli wydaje się to problemem, wówczas pomocne może być lekkie zroszenie pada wodą, lub zmniejszenie obszaru polerowanej powierzchni. Jeżeli jesteś przekonany o tym , ze pasta została w pełni dopracowana jednak wciąż pozostawia mikro-ryski wtedy przejdź do jeszcze mniej agresywnej kombinacji lekko-ściernej – może być to konieczne na miękkich lakierach.

Utrzymuj powierzchnię pada czystą. Regularnie szczotkuj powierzchnię pada (szczoteczka do zębów dobrze działa) aby usunąć zaschniętą pastę która może powodować ryski. Również upewnij się , ze na powierzchni pada nie ma drobinek piasku, które również mogą rysować powierzchnię lakieru. Bezzwłocznie usuwaj wszelkie zanieczyszczenia pada lub zmień pad na inny. Możesz zredukować ryzyko zbierania brudu padem zabezpieczając taśmą miejsca w których ten brud może się gromadzić, takie jak elementy plastikowe i gumowe uszczelki

PYŁ
Duże ilości pyłu mogą być w trakcie polerowania maszynowego problemem znacznie utrudniającym doczyszczenie samochodu po zabiegu.

PRZYCZYNY
Niektóre produkty, szczególnie mocno-ścierne pasty polerskie takie jak Menzerna Power Gloss i Farecla G3, są z natury dość pylące. Te pasty są dość suche co może skutkować generowanie dużej ilości pyłu, szczególnie w wyższych temperaturach. Niektóre pasty będą generować pył w określonych warunkach otoczenia.

Duże ilości pyłu mogą być również spowodowane użyciem zbyt dużej ilości produktu. Pasta może zapchać pad, wyschnąć i pylić w trakcie polerowania. Wysoka temperatura i niska wilgotność powietrza może potęgować ten efekt.

ROZWIĄZANIA
Aby zredukować pylenie suchych past regularnie zraszaj powierzchnię pada odrobiną wody lub buick detailera. Uważaj jednak by nie używać zbyt dużej ilości wody gdyż może to przynieść odwrotny efekt i skutkować rozpryskiwaniem pasty w trakcie polerowania.

PRZEBICIE

Wszystkie dotychczas omawiane problemy mogą zostać w łatwy i niedrogi sposób naprawione. Przebicie to co innego. Przebicie (ang.strike through) jest terminem używanym do opisania przetarcia przez zewnętrzną warstwę do warstwy poniżej. Tak jak widać to na rysunku poniżej:

W tym wypadku warstwa lakieru bezbarwnego została zupełnie usunięta na tej powierzchni odkrywając warstwę koloru. Można to naprawić wyłącznie za pomocą powtórnego lakierowania.

PRZYKŁAD: PEUGEOT 307
Na zdjęciu poniżej widać przebicie przez lakier bezbarwny na drzwiach niebieskiego Peugeot 307.

W świetle słonecznym to uszkodzenie dość trudno zauważyć – obszar przebicia jest nieco jaśniejszy od otaczającego powierzchni (tuż nad palcem) i brakuje mu połysku. Ten efekt może być łatwiejszy do zauważenia pod jasnym światłem co widać na zdjęciach poniżej – obszar przebicia u góry.

Jest to uszkodzenie które wymaga kosztowej naprawy. Pierwsze ostrzeżenia odnośnie przebicia przychodzą z wizualnym sprawdzeniem powierzchni w trakcie polerowania – jakiekolwiek dziwne zmiany w kolorze lakieru powinny podnieść alarm! Również , pad zabarwi się na kolor lakieru, tak jak to widać na zdjęciu poniżej:

To zabarwienie pada jest normalne w przypadku dwuwarstwowego lakieru, gdzie nie ma lakieru bezbarwnego. Jednak w przypadku pracy nad lakierem trzywarstwowym wskazuje na uszkodzenie warstwy bezbarwnej. Przebicie również może wystąpić na lakierach dwuwarstwowych, wtedy przetarcie nastąpiłoby do podkładu. Sprawdzając grubość lakieru w miejscu gdzie nastąpiło przebicie widzimy odczyt pomiędzy 70-80um…

Podczas gdy taki odczyt wciąż byłby prawidłowy dla wielu samochodów, w przypadku tego Peugeot-a najwidoczniej tak nie jest, lakier był zbyt cienki. Odczyt w takich granicach powinien również wznieść czujność podczas polerowania maszynowego!

PRZYCZYNY
Przebicie jest spowodowane użyciem zbyt agresywnej kombinacji pasty i pada na lakierze który jest zbyt miękki. Powoduje to usunięcie zbyt dużej warstwy lakieru bezbarwnego. Jednak nie panikuj. Zakładając ,że przy polerowaniu maszynowym stosuje się rozwagę, przebicie jest rzadkim zdarzeniem.

ROZWIĄZANIA
Zapobiegliwość jest najlepszym rozwiązaniem.Jeśli masz taką możliwość zawsze sprawdź grubość lakieru na aucie które planujesz polerować. Pobierz wiele odczytów grubości lakieru, gdyż na lakierze mogą być miejsca gidze lakier jest cienki. Takie obszary mogą być niewielkie, więc łatwo je pominąć przy pomiarach. W takich miejscach poleruj ze szczególną uwagą i nie używaj agresywnych środków. Zawsze sprawdzaj ilość lakieru jaką usuwasz w trakcie pierwszych testów, aby określić jak twardy lub miękki jest lakier, co da pewne pojęcie o tym jakie kombinacje środków polerskich są bezpieczne.
Jeśli nie posiadasz dostępu do miernika grubości lakieru, pocieszeniem może być fakt że przebicie jest rzadkim zdarzeniem. Pracuj ostrożnie i nie używaj agresywnych kombinacji o ile nie jest to absolutnie konieczne. Jeżeli lakier wydaje się miękki, użycie agresywnych past mocno ściernych może nie być zalecane. Oczywiście istnieje pewne ryzyko ponieważ miejscowo mogą wystąpić miejsca z cieńszym lakierem nie sprawdzonym przez miernik, jednak nie powinny one spowodować problemów.

W przypadku przebicia pozostaje tylko jedno wyjście – ponowne lakierowanie.

TECHNIKI SPECJALNE
Powyższy poradnik traktuje o ogólnych technikach polerskich. Teraz zajmiemy się technikami specjalnymi których możesz spróbować aby wydobyć jeszcze lepszy efekt ze swojej polerki orbitalnej.

METODA POWOLNEGO ŚCIERANIA

Technika ta została opracowana celem osiągnięcia lepszych rezultatów przy użyciu suchych z natury past polerskich takich jak Menzerna Power Gloss. Regularne zraszanie powierzchni pada Quick detailerem pozwala na dłuższe przepracowanie pasty zwiększając właściwości ścierne , co jest szczególnie widoczne na twardszych lakierach.

TECHNIKA

  1. Zroś pad wodą, następnie nałóż na pad nieco pasty polerskiej.
  2. Pracuj na małej powierzchni 1’ kwadratowy.
  3. Włącz maszynę z ustawioną prędkością 3. Zmniejsz siłę nacisku jaką głowa maszyny wywiera na pad polerski podtrzymując jedną ręką od spodu korpus maszyny. Drugą ręką umieszczoną na uchwycie lub głowie maszyny nadawaj jej kierunek nie stosując nacisku. Przesuwaj maszynę powoli po powierzchni z prędkością ok ½” na sekundę. Powinieneś zrobić około dziesięciu przejść zanim pasta zacznie stawać się przezroczysta.
  4. Zanim wytrzesz pozostałości pasty zroś powierzchnię pada wodą i powtórz powyższy punkt. Prędkość 3,bez nacisku, bardzo powolne przejścia. Pasta znów stanie się biała dając Ci trochę więcej czasu pracy. Wykonaj jeszcze kilka przejść aż pasta znów stanie się przezroczysta.
  5. Po dwóch aplikacjach przy prędkości 3 zroś pad wodą i zwiększ prędkość na 5, wciąż bez stosowania nacisku przesuwając pad powoli po powierzchni.
  6. Następnie zroś ponownie pad wodą i zwiększ prędkość na 6, tym razem wywierając nacisk na maszynę przesuwaj pad po powierzchni nieco szybciej – ok. 1” na sekundę. Pasta na tym etapie będzie już przezroczysta, zetrzyj pozostałości pasty z lakieru. Jeśli przyjrzysz się powierzchni pada zauważysz, że pozostało na nim bardzo mało pasty.
  7. Jeżeli użyłeś do pracy z tą metodą pasty mocno-ściernej pozostawi ona na powierzchni mikro-ryski, które jednak łatwo usunąć pasta wykańczającą.

PRZEŹROCZYSTE TWORZYWA I SZKŁO

Maszyna orbitalna może być używana nie tylko do polerowania lakieru, ale również do polerowania i/lub czyszczenia przeźroczystych tworzyw i szkła (np. przednia szyba, klosze reflektorów). Opisane techniki można zastosować do polerowania tworzyw. Szkło jest jednak bardzo twarde i i korekcja defektów może okazać się bardzo trudna. Jakkolwiek polerka orbitalna może zostać wykorzystania w celu zwiększenia właściwości produktów do polerowania szkła takich jak For 1Z Glas Polish.

PODSUMOWANIE

Zobaczyliśmy, że polerowanie maszynowe może dostarczyć znacznej poprawy prezencji lakierów samochodowych – poprzez usunięcie rys, przywrócenie koloru, nadanie możliwie najlepszej głębi i klarowności. W tym przewodniku opisano podstawy polerowania maszynowego z użyciem polerki orbitalnej. Nic jednak nie jest w stanie zastąpić praktyki, i wraz z nauką polerowania maszynowego opracujesz swoje własne techniki które dadzą Ci najlepsze rezultaty. Metody opisane
powyżej są w zamierzeniu jednie radami na początek.

Bez wątpienia najlepszym sposobem na poprawę jakości i prezencji lakieru jest polerowanie maszynowe – usunie ono koliste ryski, zarysowania, wżery, utlenianie i przebarwienia. Dodatkowo ścierniwo wykańcza lakier dostarczając głębokiego połysku i wysokiej przejrzystości powierzchni lakieru co przyciągnie wzrok na każdym car show. Jeżeli chciałbyś przenieść wykończenie swojego lakieru na wyższy poziom, bez wątpienia polerowanie maszynowe dostarczy Ci imponujących efektów.

Rynek jest wypełniony mnogością możliwych kombinacji padów i produktów polerskich. Jak w przypadku wielu produktów na rynku producent każdego z nich twierdzi że jest lepszy od innych – może to być przyczyną dezorientacji. Jednakże wszystkie pasty są równie przydatne, różnią się tylko właściwościami. Od tych właściwości zależą osobiste preferencje wykorzystania produktów różnych marek – jednak sprowadza się to do odmienności technik różnych osób, raczej niż do kwestii wyższości jednego produktu nad innym.

Rozpoczynając polerowanie maszynowe, powinieneś się upewnić, że posiadasz odpowiedni wybór kombinacji past i padów aby móc uzyskać zadowalające efekty na różnorodnych lakierach. Kupno każdej pasty i każdego pada pod słońcem pozwoliłoby Ci uporać się z absolutnie każdym zadaniem. Jednakże możesz także przygotować się na dużą różnorodność zadań kupując zaledwie kilka past i padów.

Na początek dobre byłyby: jedna pasta wykańczająca i jedna średnio ścierna, oraz odpowiednie do nich pady w rozmiarach zarówno 4″ i 6″. Lekko ścierna pasta będzie służyć do usuwania lekkich rysek na każdym lakierze i umiarkowanych rysek na miękkich lakierach Będzie również służyć do wykończeń po zastosowaniu bardziej agresywnych past. Średnio ścierna pasta będzie dobra do usunięcia umiarkowanych rysek z większości lakierów a na twardszych lakierach odpowiednio przygotuje powierzchnię pod wosk. Wybór takich past polerskich da Ci świetną bazę do tego aby móc pracować na większości samochodów, którą będziesz mógł wraz z nabywanym doświadczeniem rozbudowywać.

Ważne jest aby nauczyć się pracy z daną pastą. Najlepsze rezultaty przyjdą z praktyką i nauką charakterystyki pasty, tego jak się rozpada, ile wymaga przejść, z jakim naciskiem i na jakich prędkościach. Eksperymentuj i staraj się czerpać przyjemność z uzyskiwania najlepszych efektów jaki daje produkt zanim zmienisz go na inny w poszukiwania świętego Grala idealnego wykończenia powierzchni.

Polerowanie maszynowe to czasochłonny proces. Pasty muszą być prawidłowo rozprowadzone i przepracowane, wymaga to czasu, zwykle dobre 5 minut na sekcję prostokąta o boku 12-18″ . Nie spiesz się polerując. Zainwestowany czas zwróci się w postaci osiągniętego rezultatu.

Najważniejszą rzeczą w polerowaniu maszynowym jest odprężenie i czerpanie przyjemności z doprowadzania lakieru Twojego samochodu do najlepszego stanu jaki tylko jest możliwy. Używanie polerki orbitalnej może być nieprzyjemne jeżeli będziesz spięty i zmartwiony tym czy uda się osiągnąć dobre wykończenie i na tym etapie rodzą się błędy skutkujące słabym efektem. Jeżeli się odprężysz, zadanie sprawi więcej przyjemności i rezultat prawdopodobnie  również okaże się lepszy.


O autorze:

Tomasz



7 komentarzy + Dodaj Komentarz

  • Super artykuł i na pewno zastosuje większość w praktyce 🙂 Jedynie co mnie męczy to powierzchnia polerowania bo wg mnie nie da się jej osiągnąć. Powierzchnia pada powiedzmy 150 czyli 6′ to 28” kw więc musiał bym wszystko robić 3” czyli ok 7” kw pozwoliło by mi na ruch o mniej więcej pół wielkości pada

  • Bardzo fajnie streszczone,ale jak sobie radzić z wtrąceniami lakierniczymi,oraz z wyrównywaniem lakieru po malowaniu,np.kiedy nie mamy profesjonalnego sprzętu do malowania,a używamy tanich pistoletów typu FOBO LUX,czy SICO,które bardzo często po prostu plują.drobinami lakieru i powstają takie zgrubienia punktowe.Jak sobie z nimi poradzić ,czy zwykłe polerowanie zdoła to wygładzić,czy trzeba niestety docierać papierem wodnym każdą kropkę z osobna.Dodatkowo do tego artykułu przydał by się film ,na którym widać by było w całości pracę lakiernika nad przynajmniej jednym elementem ,od początku do końca wraz z czyszczeniem padów.Wiele się mówi o tym,ale nigdzie nie ma pokazane ,jak w prawidłowy sposób czyścić te pady i co ile przejść.

    • Krzysiek, cieszę się, że zainteresował Cię ten poradnik. Należy pamiętać, że mimo jego szczegółowości, są to podstawy, które dają nam bazę do dalszego rozwijania się w tematyce polerowania mechanicznego. Ogrom problemów, na które można napotkać w trakcie, niuanse inne tajniki to temat rzeka, który staramy się zgłębiać w coraz to nowych artykułach. Krótki artykuł dotyczący czyszczenia padów ukaże się już niebawem.

  • Bardzo przydatne informacje – dziekuję

  • Mistrzostwo świata, jakby ktos całą wiedzę jaką zdobyłem przez ostatnie 5 lat pracy z polerką maszynowa skompresował w tym artykule. Aczkolwiek domyslam sie ze dla kogos kto nigdy tego nie robil artykul brzmi jakby byl napisany po chinsku. Podpisuje sie pod wszystkim

  • Poradnik dla poczatkujacych idealny. Duza baza samych konkretów. Gratulacje i podziękowania.

  • czy maszyny double action mocno wibrują podczas pracy? tzn. czy czuć ciągłe wibracje na dłoni.